HTML

Hetvenkedni még csak lehet...

Az időskor problémái, azok megoldása, társkeresés, történetek a múltból.

Friss topikok

Linkblog

11. Hetvenkedni még csak lehet... Olvasás

2011.04.23. 22:46 Mitchelle

 Egy vallomással kell kezdenem, ami engem is meglep. Eddig a legjobb szórakozásom, elfoglaltságom az olvasás volt, de most mintha azt venném észre, hogy írni jobb. Az olvasásba szoktam mindig úgy belefeledkezni, hogy mikor kizökkentenek belőle /mert magamtól sosem hagyom abba/ azt sem tudom hirtelen, hol vagyok, bármit olvastam is. Most viszont az írással vagyok így: minden másról elfeledkezem, úgy belemerülök.

Mióta olvasni megtanultam, mindent, ami betűből volt, elolvastam. Ezt szüleim is észrevették, és a könyveiket erősen megválogatták, hogy ne maradjon elől olyan, ami nem nekem való. Már korábban említettem, hogy több helyen laktunk, így pontosan el tudom különíteni, hogy hány éves koromban mit olvastam, amire még most is emlékszem.

A mesekönyvekkel kezdtem természetesen, amik közül nagyon kedves volt nekem Sanyi manó, a létrás törpe. Aztán Donászi Ferenctől két ifjusági regény, az egyik aradi iskolásfiúkról szólt, a másik a "Ne bántsd a magyart!" Zrinyi, Szigetvár. Ami kicsit korán, még 10 éves korom előtt került a kezembe, George Savatól a Gyógyító kés, és a már említett kedvenc: vitéz Somogyvári Gyulától a Virágzik a mandula. Ebből a Lizetta-dalt meg is zenésítettem, énekelgettem, és Cavadarossi áriáját is megtanultam énekelni, a szövege benne volt a könyvben "Száz izzó csókban forrott össze ajkunk, míg izzó kézzel lefejtem bűvös válláról a fátylat"...hát ezt is kicsit korán olvastam, de ha jól emlékszem, ez a könyv nem a miénk volt, kölcsön kaptam valakitől, de még Szentgotthárdon, ahonnan akkor költöztünk el, amikor ötödikes lettem.

Akkor aztán kinyílt előttem a világ, könyv szempontjából. Már írtam, de, hogy érthető legyen, elismétlem, Apu körjegyző lett 3 kis faluban. A jegyzői iroda egybe volt építve a lakásunkkal, én bármikor bemehettem az irodába, ahova érkezett egy könyvtár, kb 100 kötet, amit én végigolvastam, 10-13 éves koromban. Mindet nem akarom felsorolni,csak az emlékezetesebbeket:Gorkij: Az anya, Azsajev:Távol Moszkvától, Kovai Lőrinc: A tűzkehely /ez Jan Zsiskáról szólt, de lehet, hogy még ez sem mond semmit/ Az Ifju Gárda, A turjánon beérett a rozs, Új barázdát szánt az eke /talán, mert faluba küldték, azért volt ennyi "mezőgazdasági"?/De már szüleim se dugták el előlem a könyveket, meg különben is, a padláson megtaláltam egy láda könyvet, így aztán volt olvasnivalóm.Érdekes, hogy legtöbbet a Tolnai Világlapja 1936-ban kiadott lexikonját forgattam, ebből ismertem meg a görög és római isteneket, Tróját, és sok latin és olasz mondást, közmondást. Minden érdekelt, még a politika, sőt világpolitika is, tudtam Trumanról, Eisenhauerről, "Egyes lista:kommunista", ha jól emlékszem, 10 párt indult a választáson, mindet nem tudom felsorolni, de Sclacta Margitra, szocdemekre, kisgazdákra emlékszem, és mellette Vernét, Thomas Mannt, Tolsztojt, Dumast, G.B.Shawt, az indián könyveket, sőt, verseket is olvastam, Maupassant volt a kedvencem, úgy, hogy nem volt villany, és legfeljebb 13 éves voltam! Nem is tudom, hogy minderre hogy volt időm, és még mindemellett, mint már leírtam, a szőke herceg!

Aztán, amikor innen is elköltöztünk, olvasnivalóban nem volt előttem határ, és mindenhez hozzáfértem. Tanulás helyett is olvastam, egy megkezdett könyvet nem tudtam letenni, és ez megmaradt, még mindig ott tartok, hogy ha már olvastam is, újra izgalommal olvasom végig, bármi akadjon a kezembe. Csak most érzek valami újat: hiszen ameddig ezt írtam, mennyit olvashattam volna, és mégsem tettem! 

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hetvenentul.blog.hu/api/trackback/id/tr452850747

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tylla - Szülőnevelés Blog · https://www.facebook.com/vincze.attila.miklos 2011.04.24. 15:50:28

Terry Brooks - hu.wikipedia.org/wiki/Terry_Brooks - tanácsa kezdő íróknak (és ügyvédeknek):

"Tíz szó. Olvass, olvass, olvass! Vázolj, vázolj, vázolj! Írj, írj, írj! Ismételd!" :)
süti beállítások módosítása